Od lat zajmuję się pomocą w przygotowaniu do
egzaminu maturalnego z matematyki (zarówno
dla poziomu podstawowego, jak i
rozszerzonego) – można powiedzieć, że stało
się to moją specjalnością :) Z doświadczenia
wiem, że zajęcia indywidualne przygotowujące
do matury są bardzo skuteczne. Jestem osobą
młodą, energiczną i staram się nie zanudzać
podczas zajęć, a efektywnie przekazać wiedzę
i zmobilizować do wytężenia szarych komórek.
Posiadam sprawdzony sposób powtarzania
materiału i bardzo dobrze znam wymogi
egzaminacyjne. Najlepszymi referencjami są
wyniki moich uczniów, którzy przeważnie
zdają maturę z matematyki dużo lepiej niż
się spodziewają (a nie rzadko lepiej, niż z
przedmiotów, z których czują się mocniejsi).
Nie ukrywam, że daje mi to wiele
satysfakcji. Pamiętajcie - ważne aby
przygotowania rozpocząć odpowiednio
wcześniej, a wysiłek włożony w naukę do
matury na pewno będzie procentował w
przyszłości.
Zapraszam także do zapoznania się z ofertą kursów maturalnych w małych grupach.
Matura 2019/2020 stawia przed Wami następujące
wymagania, którym podczas zajęć staramy się
sprostać:
Odpowiednia wiedza – znajomość
pojęć: |
MATURA PODSTAWOWA
|
MATURA ROZSZERZONA |
1.
liczby i ich zbiory:
- zbiór, suma, iloczyn i różnica
zbiorów,
- podstawowe prawa rachunku
zdań,
- zbiór liczb rzeczywistych i
jego podzbiory, liczby naturalne
(liczby pierwsz-, liczby
całkowite, wymierne i
niewymierne, rozwinięcie
dziesiętne liczby rzeczywistej,
- prawa dotyczące działań
arytmetycznych na liczbach
rzeczywistych,
- definicja potęgi o wykładniku
wymiernym oraz prawa działań na
potęgach o wykładniku wymiernym,
- oś liczbowa i układ
współrzędnych na płaszczyźnie,
- definicja przedziału
liczbowego na osi oraz definicja
sumy, iloczynu i różnicy
przedziałów,
- definicja wartości
bezwzględnej liczby rzeczywistej
i jej interpretacja
geometryczna,
- procent i obliczenia
procentowe, |
1.
jak na poziomie podstawowym
oraz:
- metody rozwiązywania i
interpretacja geometryczna
równań i nierówności z wartość
bezwzględna,
- prawa działań na potęgach o
wykładniku rzeczywistym, |
2.
funkcje i ich własności:
- definicja funkcji oraz
definicja wykresu funkcji
liczbowej,
- pojęcia: dziedzina funkcji,
miejsce zerowe, zbiór wartości,
wartość najmniejsza i największa
funkcji w danym przedziale,
monotoniczność funkcji,
- przesunięcia wykresu funkcji
wzdłuż osi x oraz osi y, |
2.
jak na poziomie podstawowym
oraz:
- definicja i własności funkcji
różnowartościowej,
- definicja i własności funkcji
parzystej, nieparzystej i
okresowej,
- definicja przekształcenia
wykresu funkcji przez zamianę
skali i przez symetrię względem
osi,
|
3.
wielomiany i funkcje wymierne:
- definicja i własności funkcji
liniowej,
- definicja i własności funkcji
kwadratowej, jej wykres i
miejsca zerowe,
- definicja wielomianu i prawa
dotyczące działań na
wielomianach: dodawanie,
odejmowanie, mnożenie i
dzielenie,
- sposoby rozkładu wielomianu na
czynniki,
- twierdzenie Bézouta,
- definicja funkcji
homograficznej i jej własności,
- zasady wykonywania działań na
wyrażeniach wymiernych,
- sposoby rozwiązywania równań
wielomianowych oraz równań i
nierówności z funkcją
homograficzną, |
3.
jak na poziomie podstawowym
oraz:
- wzory Viéte’a,
- sposoby rozwiązywania równań i
nierówności kwadratowych z
parametrem,
- definicja funkcji wymiernej
oraz metody rozwiązywania równań
i nierówności wymiernych,
- dwumian Newtona, |
4.
funkcje trygonometryczne:
- definicje funkcji
trygonometrycznych kąta ostrego
w trójkącie prostokątnym,
- pojęcie miary łukowej kąta
oraz definicje, własności i
wykresy funkcji
trygonometrycznych dowolnego
kąta,
- tożsamości trygonometryczne, |
4.
funkcja wykładnicza i
logarytmiczna:
- definicje, własności i wykresy
funkcji logarytmicznej i
wykładniczej,
- metody rozwiązywania równań i
nierówności wykładniczych i
logarytmicznych, |
5.
ciągi liczbowe:
- definicja ciągu liczbowego,
- definicja ciągu arytmetycznego
i geometrycznego, wzór na n-ty
wyraz, wzór na sumę n
początkowych wyrazów ciągu
arytmetycznego i geometrycznego,
- procent składany,
oprocentowanie lokat i kredytów, |
5.
jak na poziomie podstawowym
oraz:
- wzory redukcyjne,
- sposoby rozwiązywania równań
trygonometrycznych, |
6.
planimetria:
- własności czworokątów
wypukłych, twierdzenie o okręgu
wpisanym w czworokąt i okręgu
opisanym na czworokącie,
- związki miarowe w figurach
płaskich z zastosowaniem
trygonometrii,
- pojęcie osi symetrii i środka
symetrii figury,
- twierdzenie Talesa i jego
związek z podobieństwem,
- cechy podobieństwa trójkątów, |
6.
jak na poziomie podstawowym
oraz:
- przykłady ciągów
zdefiniowanych rekurencyjnie,
- definicja granicy ciągu
liczbowego oraz sposoby
obliczania granic ciągów,
- pojęcie sumy szeregu
geometrycznego, |
7.
geometria analityczna:
- różne typy równania prostej na
płaszczyźnie oraz opis
półpłaszczyzny za pomocą
nierówności,
- pojęcie odległości na
płaszczyźnie kartezjańskiej, |
7.
jak na poziomie podstawowym
oraz:
- twierdzenie sinusów i
cosinusów,
- pojęcia: symetria osiowa,
przesunięcie, obrót, symetria
środkowa oraz własności tych
przekształceń,
- definicja wektora, sumy
wektorów i iloczynu wektora
przez liczbę,
- definicja i własności
jednokładności, |
8.
stereometria:
- graniastosłupy, ostrosłupy,
walce, stożki i kule,
- pojęcie kąta nachylenia
prostej do płaszczyzny i kąta
dwuściennego,
- związki miarowe w bryłach z
zastosowaniem trygonometrii, |
8.
jak na poziomie podstawowym
oraz:
- równanie okręgu i nierówność
opisującą koło,
- wzajemne położenie prostej i
okręgu oraz pary okręgów na
płaszczyźnie, |
9.
rachunek prawdopodobieństwa:
- pojęcia kombinatoryczne:
permutacje, kombinacje, wariacje
z powtórzeniami i bez powtórzeń,
- pojęcie prawdopodobieństwa i
jego własności, |
9.
jak na poziomie podstawowym
oraz:
- przekroje płaskie
graniastosłupów i ostrosłupów,
- pojęcie wielościanu foremnego, |
|
10. jak na poziomie podstawowym
oraz:
- pojęcie prawdopodobieństwa
warunkowego
- zdarzenia niezależne,
- schemat Bernoulliego. |
|
|
Wykorzystanie i przetwarzanie
informacji |
MATURA PODSTAWOWA
|
MATURA ROZSZERZONA |
1.
poprawna interpretacja tekstu
matematycznego:
- stosowanie podanej definicji,
twierdzenia lub wzoru do
rozwiązania problemu
matematycznego,
- stosowanie przedstawionego
algorytmu do rozwiązania
problemu praktycznego lub
teoretycznego, |
1.
jak na poziomie podstawowym,
|
2.
wiedza i sprawność w zakresie
rozwiązywania zadań
matematycznych:
- posługiwanie się znaną
definicją lub twierdzeniem,
- odczytywanie informacji
ilościowych oraz jakościowych z
tabel, diagramów i wykresów,
- posługiwanie się odpowiednimi
miarami oraz przybliżeniami
dziesiętnymi liczb
rzeczywistych, stosowanie zapisu
funkcyjnego.
|
2.
jak na poziomie podstawowym oraz
zapisywanie prostych zależności
i formułowanie wniosków
wynikających z podanych zapisów
matematycznych.
|
|
|
Rozwiązywanie problemów |
MATURA PODSTAWOWA
|
MATURA ROZSZERZONA |
1.
analiza sytuacji problemowych:
- opis matematyczny danej
sytuacji (także praktyczne- w
postaci wyrażenia
algebraicznego, funkcji,
równania, nierówności,
przekształcenia geometrycznego i
wykorzystanie go do rozwiązania
problemu,
- dobór odpowiedniego algorytmu
do wskazanej sytuacji
problemowej i ocenia przydatność
otrzymanych wyników,
- przetwarzanie informacji
przedstawionych w postaci
wyrażenia algebraicznego,
równania, wzoru, wykresu funkcji
lub opisu słownego w inną postać
ułatwiającą rozwiązanie
problemu,
- stosowanie definicji i
twierdzenia do rozwiązywania
problemów,
|
1.
jak na poziomie podstawowym oraz
interpretacja jakościowa
informacji przedstawionych w
formie tabel, diagramów,
wykresów, ustalenie zależności
między nimi i wykorzystanie ich
do analizy sytuacji problemowych
i rozwiązywania problemów,
|
2.
argumentacja i prowadzenie
rozumowania typu matematycznego:
- interpretacja treść zadania,
zapis warunków i zależności
między obiektami matematycznymi,
analiza i interpretacja
otrzymanych wyników,
- formułowanie i uzasadnianie
wniosków oraz ich opisu w sposób
czytelny i poprawny językowo.
|
2.
jak na poziomie podstawowym oraz
przeprowadzanie dowodu
twierdzenia.
|
Na
tej
podstronie znajdziesz zadania
maturalne do pobrania.
|